Auto te gast
Van "Herinrichting Geestbrugweg"
Ga naar het project

Auto te gast
In de plannen voor de ov-lijn naar de Binckhorst wordt gesproken over het STOP principe: Stappen, Trappen, OV, Privé-vervoer (auto). Als we de fiets dus voorrang willen geven boven de tram en de auto - en dat willen we- , stel ik voor dat we op vooruitstrevende wijze het voorbeeld van andere gemeenten volgen: maak van de Geestbrugweg een auto te gast straat. Veel ruimte voor fietsers. Veel groen. Geluidsarm rood asfalt. Maximum snelheid van 30km/h, ook voor fietsers. Met overal gelijkwaardige kruisingen of rotondes: want fietsers stoppen nu toch al niet voor rood. En van die glooiende drempels die je gemakkelijk met je fiets kunt nemen, als we toch bezig zijn.
Zie bijvoorbeeld ook de plannen van Amsterdam voor de Kinkerstraat (parool) en elders (Amsterdam).
Auto's omleiden en/of verkeer halveren door 1-richtingsverkeer
In overleg met navigatie-softwaremakers en door aanpassing bewegwijzering het verkeer omleiden: langs de vliet, richting maanweg/ a12/ victory boogie woogie en via Binckhorst en de s100. Als dit onvoldoende resultaat geeft in de berekeningen kan ook een 1-richtingsweg worden ingericht, zodat de Geestbrugweg een integraal onderdeel - 1 van de vele straten- wordt van Cromvliet en Leeuwendaal.
Tram ondergronds als hij er echt moet komen
De tram wordt voorgesteld, omdat wordt gesteld dat anders het aantal auto's te groot wordt. Als je nu kijkt hoe lang het duurt met de tram naar Delft vanaf Cromvliet, ben je er nu al sneller met de fiets. Door meer elektrische fietsen in de komende jaren neemt het aantal fietsers alleen maar toe. Een kleine aanpassing aan de overkant van de Hoornbrug geeft tevens een snellere en prettigere ontsluiting naar Delft en Ypenburg voor fietsverkeer.
Als je bedenkt hoe de regio zich niet in 10 jaar maar in 50 jaar zal ontwikkelen, kan ik me voorstellen dat een tram misschien nut heeft. Afhankelijk van je aannames van groei van hoogbouw. Het zou dan eigenlijk zonde zijn om een 'veilige' keuze (want nu even snel goedkoper) te maken voor een bovengrondse tram. Net als in de binnenstad van Den Haag kan de tram prima onder de grond. Er is zelfs al een tunnel onder de Haagweg. Onder de kruising met de Haagweg past dan een mooi ruim station. Bovengronds geen hinder van de tram en veel ruimte voor fietsers en groen.
Als nu de Geestbrug en de Hoornbrug open zijn geweest in of vlak voor de spits, staat alles langdurig vast. Het lost heel langzaam op. Als de tram daar tussendoor moet (zoals de bus nu ook geregeld doet), staat de tram ook vast. Ik pleit nadrukkelijk niet voor een aparte strook voor de tram. Daar is onvoldoende ruimte voor. Wel geeft dit aan hoe zinvol het kan zijn om de tram juist ondergronds te laten rijden. Nogmaals, als die daadwerkelijk moet komen.
