Toch vrij liggende fietspaden maken
Van "Herinrichting Rembrandtkade"
Ga naar het project
Dit stuk van de Rembrandtkade maakt onderdeel uit van het ster fietsroutenet, dat loopt van Delft via Rijswijk naar de binnenstad van Den Haag. Deze route heeft nummer 15. Er ontbreken nog wat goed voor fietsers ingerichte stukjes, zoals dit deel van de Rembrandtkade.
Het voorstel om van dit deel een fietsstraat te maken vind ik niet voor de hand liggend. Het is beter en logischer om het profiel van dit deel van de Rembrandtkade te laten aansluiten bij het al geruime tijd geleden gereconstrueerde deel van de Rembrandtkade aan de andere zijde van de Lindelaan. Daar is aan beide zijden een vrij liggend fietspad gemaakt. De breedte van gevel tot gevel is bij beide gedeelten hetzelfde, dus moet het ingepast kunnen worden.
Fietsstraten zijn in het oudere gedeelte van Rijswijk en met name bij de Haagweg geen succes gebleken. Het autoverkeer rijdt daar te hard en er rijden ook te veel auto's ( = sluipverkeer om de hoofdweg te ontwijken). Daardoor is het voor fietsers niet comfortabel en niet echt veilig.
In het reeds gereconstrueerde deel van de Rembrandtkade is de rijloper voor auto's relatief smal gehouden en wordt aan beide zijde geparkeerd. Deze oplossing werkt in de hand dat er niet hard wordt gereden en dat is in een woonwijk een goede zaak.
Voor het huidige te reconstrueren deel van de Rembrandtkade verdient het aanbeveling om, naast zoals eerder genoemd vrij liggende fietspaden en een smalle rijbaan met aan beide zijden parkeren, de weg te beschouwen en in te richten als 30 km zone.
