Ga naar de hoofdinhoud

Je cookievoorkeuren - Gemeente Rijswijk

Cookies accepteren helpt ons dit platform te verbeteren. Lees ons cookiebeleid.

Gemeente Rijswijk Home
  • Home
  • Over
  • Veelgestelde vragen

Andries Bartels

Lid sinds 2 december 2021

Alle bijdrages die door deze deelnemer zijn ingediend

Er zijn 23 projecten beschikbaar.
Populair ideeën zijn geladen.

Van kruising Haagweg - Geestbrugweg een rotonde maken?

Andries Bartels•4 jaar geleden Als er straks gewerkt gaat worden aan de Geestbrugweg (en de entree van de Herenstraat) is het goed om ook het kruispunt onder de loep te nemen. Nu is de situatie voor fietsers en voetgangers bijvoorbeeld niet gelukkig en er is een grote hoeveelheid verkeerslichten, insteekvakken, fysieke wegmarkeringen, enzovoorts. Dat geeft geen overzichtelijk beeld. Het is lijkt mij een goed idee om van de kruising een rotonde te maken met de tram door het midden. De gemiddelde diameter van rotondes in Nederland ligt tussen de 20 en 30 meter. De kruising Haagweg - Geestbrugweg heeft in principe meer werkruimte. Als alle verkeer, dat wil zeggen auto's, fietsers en voetgangers, op de rotonde voorrang heeft, zijn we van de huidige problemen af. De enige stoorzender is dan de tram die periodiek door het midden moet, maar dat moeten we voor lief nemen. Deze oplossing werkt het mooiste als de tramlijnen 1 en 15 over de Haagweg blijven rijden en dat is wat mij betreft ook gewenst.

Tramlijn 1 niet over de Geestbrugweg. Fietspaden gescheiden houden van de auto's

Andries Bartels•4 jaar geleden Het is voor mij niet de eerste keer dat ik er melding van maak dat ik het beslist geen goed idee vind om lijn 1 via CS, de Binckhorst en Geestbrugweg om te leggen. Lijn 1 bedient nu ook Hollands Spoor, de Haagse Hogeschool en het Mondriaancollege. Die aansluitingen zouden dan komen te vervallen. Dat is niet conform de principes van het OV. Voorts is de Geestbrugweg te smal om lijn 1, met nieuwe bredere perrons en twee sporen in te passen. De toegevoegde vervoerwaarde van de Binckhorst naar Delft is bovendien beperkt. Het meest eenvoudige is om een hoogwaardige OV (pendel) verbinding van CS via de Binckhorstlaan en Maanweg naar station Voorburg aan te leggen. Wil men van de Binckhorst naar Delft, dan kan dat via CS met de trein of via Station Voorburg naar station Ypenburg en dan met lijn 19. Eenvoudiger kan het niet en het ook nog eens veel goedkoper. En voor het project Geestburgweg zijn de voordelen dat dit voorkomt dat er ingewikkelde en nauwelijks uitvoerbare inpassingen voor de tram moeten worden gedaan, er niet nog meer conflicten ontstaan met ander vervoer, zoals de fietsers, en dat het kruispunt met de Haagweg niet nog eens extra wordt belast.Ervan uitgaande dat tramlijn 1 niet via de Geestbrugweg gaat lopen, maar dat de rails van de oude lijn 10 voorlopig nog moet blijven liggen uitsluitend als noodspoor, betekent dit dat er speelruimte voor de herinrichting is.De trottoirs moeten opnieuw worden aangelegd. De wortels van de bestaande bomen drukken behoorlijk op. Ze mogen ook wat breder.Maak een betere voorziening voor het fietsverkeer. Dit kan door voor de inrichting te kiezen voor trottoir - fietsstrook - parkeren - rijbaan (zie bijvoorbeeld Rembrandtkade). De fietsstrook moet wel voldoende breed zijn, gelet op het huidige fietsverkeer. Fietspad uit te voeren in rood asfalt.Het is gewenst om na te denken over hoe het doorgaand verkeer over de Geestbrugweg kan worden ontmoedigd/beperkt. Externe factoren zijn hierbij erg bepalend, maar ook de inrichting kan een rol spelen. Nu oogt de Geestburgweg als een behoorlijk brede verkeerstraat. Vanaf de Geestbrug kun je de Haagweg via een brede weg onbelemmerd zien. Haal dat beeld door de inrichting weg. Maak er bijvoorbeeld een laan van met twee niet al te brede rijstroken en aan beide zijden royale bomen en dan de fietsstrook en het trottoir. En zorg voor goed herkenbare oversteekplaatsen.De tunnel onder de Haagweg mag van mij blijven. Het nut van het opheffen ontgaat mij, evenals de winst die dit bovengronds oplevert.Als onverhoopt er toch een tram van de Binckhorst via de Geestbrugweg zou moeten lopen, voer deze dan uit in gestrengeld spoor. Dan loopt er één spoor van de Haagweg naar de Pr. Mariannelaan (V.V). Dat is één zichtlijn en dat moet kunnen. Met één halte op de Geestbrugweg zou dat moeten kunnen worden ingepast in het profiel zoals ik dat schetste, maar echt veel beter is geheel af te zien van het omleggen van lijn 1.

Twee richtingen fietsstrook of -pad

Andries Bartels•2 jaar geleden Bekeken zou moeten worden of er alleen een twee-richtingen fietsstrook of -pad met een goede maatvoering aangelegd kan worden. Die zou dan komend vanaf de Haagweg aan de linkerzijde moeten lopen. Dat is dus in de ruime bocht. Dan kan men zonder oversteken met de fiets de Huis te Hoornkade op en dat is een belangrijke fietsroute, Onder het viaduct zou de rijbaan voor de auto's dan geheel aan de andere kant (dan die van de fietsstrook) van de kolommen moeten komen en niet zoals getekend in twee gescheiden rijbanen. Die gescheiden rijbanen bevorderen overigens snelheid. Het tweezijdige fietspad of de -strook sluit ook aan bij de het tweezijdig fietsen op de Haagweg en op de Hoornbrug en maakt de situatie bij de Haagweg/Hoornbruglaan iets overzichtelijker omdat de fietsers dan in de ruime bocht fietsen. Er moet alleen nog iets worden bedacht voor de aansluiting van de tweezijdige fietsstrook op de enkelzijdige fietspaden op de Winston Churchilllaan.

Bereikbaarheid en situering

Andries Bartels•1 jaar geleden Ik heb er geen problemen mee als er voor Don Bosco op het voormalige terrein van Juventas een nieuwe accommodatie wordt gerealiseerd. De situering van de nieuw te bouwen accommodatie geheel aan de zijde van de gemeente Den Haag begrijp ik wel, maar daarmee komt de accommodatie wel uit zicht. Voor de sociale controle en de herkenbaarheid is dat een minpunt. Landschappelijk is het niet per se nodig omdat er belendend al een sporthal staat. Misschien kan daar nog eens naar worden gekeken.De bereikbaarheid en het parkeren is blijkbaar nog onderwerp van studie. De optie om de bereikbaarheid eventueel vanaf de Schimmelweg te Den Haag te doen, conflicteert potentieel met de bewoners aldaar. We praten over een jeugd- en jongerencentrum en dat betekent dat er regelmatig groepen komen en gaan. Dat eventuele probleem kan worden opgezocht, maar ook worden vermeden door de ingang aan het Julialaantje te houden. Het nu nog smalle pad zal dan iets verbreed moeten worden. De optie om het parkeren eventueel te realiseren op het terrein van Sporthal 't Zandje lijkt mij niet geschikt. Dat schept een afhankelijk van openingstijden en beschikbaarheid van dit terrein. Aan de Huis te Landelaan is een redelijk groot openbaar parkeerterrein beschikbaar. Met een bescheiden aantal parkeerplekken voor gehandicapten e.d. bij de locatie zelf zou er uit te komen moeten zijn.Dat het te bouwen pand in een landschappelijk aangepaste vorm moet plaatsvinden (een laag met kap) vind ik een goed uitgangspunt.

Verbetering voor voetgangers

Andries Bartels•1 jaar geleden Het gedeelte vanaf het Ruysdaelplein tot Onderwatershof, maar eigenlijk tot het speelterrein, is nu voor voetgangers erg slecht. In het ontwerp zie ik niet echt een verbetering. In de huidige situatie is het trottoir wel heel erg smal en ligt ook nog eens behoorlijk scheef. Op tekening lijkt het iets breder te worden, maar naar mijn mening te weinig om het ook voor kinderwagens, rollators en goed toegankelijk te krijgen. In de huidige situatie loopt nagenoeg iedereen bij gebrek aan beter over het fietspad. Het is misschien het overwegen waard van om het stuk tussen het Ruysdaelplein en het speelterrein een soort promenade te maken, waar fietsers (en bestemmingsverkeer) te gast zijn, want veel ruimte om er én een fietspas én een goed trottoir ingepast te krijgen is er lijkt mij niet.

Rotonde kruising Herenstraat - Haagweg -Geestbrugweg

Andries Bartels•4 jaar geleden De entree van de Herenstraat in Rijswijk wordt nu mede gedomineerd door de drukke Haagweg. Met al het verkeer en de hierbij behorende verkeerslichten en -borden levert dat een rommelig straatbeeld op. En van die rommeligheid moeten we af.Door de aanleg van een rotonde ontstaat een veel rustiger straatbeeld. Met groenstroken langs de fietspaden en groen in het midden ontstaat er als het ware een mooi plein en sluit de Herenstraat wat betreft het straatbeeld veel logischer aan bij de Haagweg. Bovendien is een rotonde een goede maatregel in het kader van de verkeersveiligheid.Voor een rotonde op de kruising heb ik een gedocumenteerd plan bij de gemeente Rijswijk ingeleverd. Daar wordt nu in opdracht van de gemeente door een verkeerskundig bureau naar gekeken.In dit plan heeft alle verkeer op de rotonde voorrang en is er eenrichtingsverkeer voor de auto’s en fietsers. Twee richtingsverkeer voor fietsers is elders in het land niet veilig genoeg gebleken. Voor voetgangers en fietsers (zie de fietspaden in blauw op de tekening) levert deze oplossing een flinke verbetering ten opzichte van de huidige situatie op. Voor het autoverkeer betekent de rotonde een spoeler afwikkeling en een als het ware natuurlijke vermindering van de snelheid.De tram gaat in het plan door het midden (zie de trambanen in grijs op de tekening). Als onverhoopt lijn 1 via de Geestbrugweg zou gaan (maar dat is uit oogpunt van regionaal openbaar vervoer echt ongewenst; in ander verband wil ik dat graag uitleggen) kan dat ook. De op tekening aangegeven tramlijn richting Geestbrugweg, het huidige noodspoor, de voormalige route van lijn 10, kan daarvoor gebruikt worden.De rotonde kan worden toegepast bij zowel een, als twee richting verkeer in de Herenstraat. Verschillende varianten voor de inrichting van de Geestbrugweg kunnen ook worden ingepast.Nu de tunnelingangen blijkbaar verdwijnen kan een rotonde van behoorlijke maat worden ingepast. Bij het ingediende voorstel is dezelfde maatvoering toegepast als die van de grote rotonde Plesmanweg/Nieuwe Parkweg in Den Haag (bij Madurodam). Dit is een goed functionerende rotonde op een drukke kruising. Als de tunnelingangen zouden blijven bestaan is een wat kleinere rotonde overigens ook inpasbaar.Het plan voor de rotonde raakt zowel het project Herenstraat, het project Geestbrugweg, als het project kruising Haagweg.

Rijrichtingen Tulpstraat behouden

Andries Bartels•2 jaar geleden In het plan is een optie opgenomen om in de Tulpstraat eenrichtingverkeer in te stellen tussen de Stadhoudersstraat en de Blekerslaan. Dit vind ik geen goede oplossing, omdat het verkeer vanuit de Stadhoudersstraat dan rechtsaf de Tulpstraat in moet om vervolgens op de ventweg van de Haagweg uit te komen en vandaaruit een weg moet weten te vinden. Men komt dan bij de toch al lastige kruising bij Laan Hofrust uit. Een deel van de Stadhoudersstraat kan via de (smalle) Rozenstraat, Blekerslaan en Schoolstraat de buurt verlaten, maar daardoor worden deze straten extra belast. Bij de vorige fase heb ik aangegeven dat het instellen van eenrichtingverkeer om uiteenlopende redenen geen handige oplossing is. Het is ook niet nodig omdat het handhaven van het huidige tweerichting verkeer gemakkelijk is in te passen door in het profiel uit te gaan van bijvoorbeeld de maatvoering: trottoir (even zijde) 2,4, parkeren 2, rijbaan 4,8 en trottoir (oneven zijde) 1,5. Dat scheelt dus maar heel weinig wat betreft de breedte van de trottoirs. De ruimtelijke "winst" van eenrichting verkeer zou ook zeer betrekkelijk zijn. Dat zijn slechts cijfers achter de komma bij de voetpaden. Daar zou je het lijkt mij niet voor moeten doen.

Rotonde kruising Herenstraat - Haagweg -Geestbrugweg

Andries Bartels•4 jaar geleden Een eenrichting rotonde is voor voetgangers en fietsers een prettige en veilige oplossing. Een rotonde haalt ook de snelheid van het huidige autoverkeer er uit. De aanblik van de kruising wordt voor alle toegangswegen beter. Dus ook voor de Geestbrugweg en de Herenstraat.Een rotonde is bij beide varianten (één- en tweerichtingsverkeer) uit te voeren.Eerder heb ik dit idee al gepost. Ook bij het project Herenstraat. Daarin heb ik onder meer aangegeven dat de rotonde een groene uitstraling zou moeten krijgen. De tram gaat door het midden. Als lijn 1 onverhoopt toch over de Geestbrugweg zou gaan (wat ik niet hoop), gaat die lijn ook door het midden. Zie de tekening bij het project Herenstraat (ik hoop dat die er nog op staat, anders post ik hem opnieuw).

Veilige fietspaden

Andries Bartels•4 jaar geleden Voor fietsers is de Geestbrugweg nu niet comfortabel en niet veilig, Leg de fietspaden (in rood asfalt) gescheiden van de autorijbaan aan. Een geschikt profiel is: trottoir- fietspad - parkeerstrook- autorijbanen - parkeerstrook, fietspad -trottoir. Het fietspad moet, ook gelet op de vele bakfietsen, voldoende breed zijn en moet rekening houden met een schrikstrook tussen de geparkeerde auto's en het fietspad. Dit is bij zowel een- , als tweerichtingsverkeer uit te voeren.

Gang van zaken is onduidelijk

Andries Bartels•4 jaar geleden Volgens de berichtgeving kan er op de inrichtingsvarianten worden gereageerd, maar die varianten zijn niet te vinden. Er zouden twee ontwerpen worden uitgewerkt: Een zonder en een met tram. Maar nu staat er opeens op deze website dat er twee andere onderwerpen worden gemaakt, namelijk een met een langzame en een met een snelle tram. Is er dan buiten de participatie om een besluit genomen om sowieso een tram op de Geestbrugweg aan te leggen?

Enkele suggesties voor de vrijkomende ruimte.

Andries Bartels•3 jaar geleden De winst van het verdwijnen van de tunnelmonden is betrekkelijk. Mede daarom had de tunnel wat mij betreft behouden kunnen blijven. Hoe ook, de raad heeft een besluit genomen. In een ander voorstel heb ik ervoor gepleit om van de kruising een rotonde te maken. Die zou en beperkt deel van het vrijkomende oppervlak in beslag nemen. De drie ingangen langslopend. Bij de Herenstraat komt een strook vrij. Eigenlijk kun je daar niet zoveel mee, omdat als gevolg van in- en uitgang van de Aldi het trottoir langs de gehele gevel voldoende breed moet blijven. Voorstel: maak op de vrijkomende ruimte aan de zijde van de Haagweg een royale groenvoorziening. Dat zal een (lange) bak moeten zijn, omdat de tunnel ondergronds blijft bestaan. En voorts: maak tussen de groenvoorziening en de huidige terrassen een voorziening voor het fiets parkeren. Een ondernemer heeft eerder aangegeven zijn terras mogelijk op de vrijkomende ruimte te willen uitbreiden. Ook in dat geval is van belang te letten op de doorgangsmogelijkheden voor voetgangers. Dat is nu al een probleem. Wat er met de vrijkomende ruimte in de Herenstraat kan gebeuren hangt ook af van de herinrichtingsvoorstellen voor de kop van de Herenstraat. Een onderdeel daarbij is bijvoorbeeld het aanbrengen van fietsstroken.Bij de Oranjelaan kan als gevolg van de vrijgekomen ruimte het fietspad wat beter worden ingepast richting Haagweg en Geestbrugweg. Voorts kan de bomenrij van de Oranjelaan wat worden doorgetrokken.Bij de Geestbrugweg/Oude Leeuw moet rekening worden gehouden met technische voorzieningen (schakelkasten en technische toegang door de ondergrondse tunnel). De overblijvende strook leent zich voor groen met enkele bankjes. De inpassing daarvan en van het bestaande parkeren hangt ook af van de oplossing die voor de Geestbrugweg wordt gekozen. Aandachtspunt: De kunstwerken die nu op de drie hoeken staan. Die mogen niet zomaar weg of worden verplaatst. Daar zal (formeel in overleg met de kunstenaar) een passende oplossing voor moeten worden gevonden.

Maak van de kruising een rotonde

Andries Bartels•3 jaar geleden Indien uitvoering wordt gegeven aan het besluit om de tunnel aan de openbaarheid te onttrekken en de tunnelmonden worden opgeheven, dan biedt dit extra ruimte om van de kruising een rotonde te maken. Dit voorstel diende ik al eerde in bij de projecten Geestbrugweg en Herenstraat. Een (eenrichting)rotonde biedt veel voordelen voor fietsers en voetgangers, die nu oncomfortabel, niet veilig en met lange wachttijden de kruising moeten passeren. Voor het autoverkeer betekent een rotonde een verlaging van de rijsnelheid en daardoor een soepele afwikkeling. Bus en tram gaan door het midden. De kruising krijgt door de rotonde een betere aanblik. Het wordt meer een plein. Groen kan worden ingepast en verkeerslichten (met uitzondering van twee-lichters voor tram en bus) zijn niet meer nodig. Een uitgebreide motivering en beschrijving heb ik vorige jaar bij de gemeente ingeleverd. In de afbeelding een technische tekening de voorgestelde rotonde. De in paars aangegeven elementen zijn de huidige tunnelmonden.

Winkelerf of autostraat? Enkele ideeën voor de te maken plannen.

Andries Bartels•4 jaar geleden Een paar aantekeningen van een betrokken buurtbewoner.Bij de entree van de Herenstraat is het voor fietsers nu behoorlijk ongemakkelijk. In het plan zou daarom voorzien moeten worden in fietsstroken aan beide zijden van de weg. Indien de middenberm bij de Haagweg met de drie parkeerplaatsen verdwijnt, ontstaat hiervoor enige ruimte. Het verdwijnen van die middenberm is sowieso gewenst, omdat dit een rommelig element in de Herenstraat is. Als die middenberm verdwijnt kan het trottoir aan de oneven zijde (de kant van de Bruna) overal even breed worden gemaakt. Dit trottoir is nu richting Haagweg versmald. Een breder trottoir is niet alleen comfortabeler, maar heeft ook meer allure.Een probleem vormen de terrassen aan de even zijde (de kant van de Aldi). Naast de terrassen op enkele parkeerplaatsen zijn er ook terrassen aan de gevel. Dat maakt dat voor de voetgangers de doorloopmogelijkheden op het trottoir nogal beperkt zijn. Ook wat betreft de beeldvorming levert dit een rommelige en onverzorgde aanblik op. Dat reken ik niemand aan, maar zo is het in de loop van de tijd bij stukjes en beetjes ontstaan.Als de terrassen gehandhaafd blijven, is het gewenst om het trottoir aan de even zijde met 1,5 tot 2 meter te verbreden, met de restrictie dat deze verbreding dan niet wordt ingenomen door het vergroten van de terrassen aan de gevel, want dan is nog niets bereikt. Deze oplossing is eigenlijk alleen te realiseren als de kopsparkeerplaatsen aan de even zijde tussen de Haagweg en de Willemstraat verdwijnen, en/of als er eenrichting verkeer wordt ingevoerd.Eigenlijk is het veel mooier (nu de tunnelingangen blijkbaar verdwijnen) als de terrassen in hun geheel tegen de gevels worden gesitueerd en dat de voetgangers hier aan de buitenzijde langslopen. Het trottoir moet daarvoor voldoende op breedte worden gemaakt. En eigenlijk zouden dan ook de kopsparkeerplaatsen aan de even zijde (dus naast de terrassen) moeten verdwijnen. Deze oplossing levert een rianter beeld, een betere uitstraling en meer allure op, dan de huidige situatie, die zich kenmerkt door van alles en nog wat en véél auto’s. Daarbij wil ik graag aantekenen dat de huidige muurtjes rondom de tunnelingang nu een deel van de rommeligheid verbergen. En dat is nog afgezien van het tijdelijk bouwwerk, dat op de tunnelmuurtjes is geplaatst. Als die muurtjes verdwijnen komt er volop zicht op het huidige geheel. Bij vorenstaande oplossing, waarbij ingezet wordt op het maximeren van het voetgangersgebied, wordt het gedeelte tussen de Haagweg en de Willemstraat een soort winkelerf, waar fietsers en auto’s (als die er moeten blijven komen) te gast zijn. Hiermee verdwijnt het huidige karakter van een doorgaande weg met veel geparkeerde auto’s. Groen en mooi straatmeubilair kan het geheel completeren.Er is een relatie met mijn voorstel voor een rotonde op de kruising. Deze zorgt voor een beter zicht op de Herenstraat én, omdat ter plaatse van de Aldi twee rijbanen op de Haagweg komen te vervallen, ontstaat daar ruimte om (naast de laad- en los-zone) parkeerplaatsen te maken. Die waren er vroeger trouwens ook. Het gedeelte van de Herenstaat tussen de Willemstraat en de promenade heeft nu het karakter van een grote vlakte met parkeerplaatsen (en één verdwaald eiland terras; moet dat blijven?), waar je aan beide zijden langs kunt lopen. Bij het aan twee zijden kopsparkeren is ongeveer de huidige breedte nodig. Daar valt derhalve weinig winst te behalen. Eigenlijk is hier alleen een mooi gebied van te maken met meer groen en rustpunten, als hier niet meer geparkeerd mag worden. Maar ja, dat zal het niet worden denk ik en een alternatief, een parkeergarage in de directe omgeving, is in voorgaande decennia meermalen financieel niet haalbaar gebleken. Als het parkeren op het stuk tussen de Haagweg en Willemstraat, zoals ik suggereerde, geheel of gedeeltelijk verdwijnt, wordt in ieder geval bevorderd dat niet het hele gebied, van de Haagweg tot de promenade, de uitstraling heeft van vooral veel auto’s.Over het één of twee richtingen verkeer kan verschillend worden gedacht. De huidige oplossing is overigens de resultante van voorheen mislukte experimenten. Als de toegang van auto’s (niet zijnde bevoorradingsvoertuigen) gewenst en/of noodzakelijk is, levert eenrichtingverkeer op dat men of via de Herenstraat of via de Willenstraat het gebied moet verlaten, of binnenkomen. Als er een rotonde komt, kan men van alle kanten de Herenstraat in. Dat is nu niet het geval. De Herenstraat uitrijden kan ook nu al in alle richtingen. Als de uitgang via de Willemstraat gaat, ontstaat het knelpunt dat daar niet gemakkelijk de Lindelaan richting Haagweg op gereden kan worden, tenzij daar stoplichten komen. Een groot risico is hier dat het stukje tussen de Willemstraat en de Haagweg dan heel snel volloopt. Als de uitgang via de Herenstraat gaat en de Willemstraat ook eenrichting verkeer wordt, dan levert dit extra verkeer in de Herenstraat op vanuit de Emmastraat (en omgeving). Met andere woorden, het is snel gezegd, maar wat lastig goed uit te voeren. Natuurlijk valt er nog meer te zeggen. Er is ooit eens begonnen met het historiseren van gevels (mooie gerealiseerde voorbeelden ook in de Willemstraat). Iets om weer eens ter hand te nemen? De (gevel) reclame uitingen en de uitstallingen zijn wellicht onderwerpen om eens in de kringen van de ondernemers te bespreken. Samen maken zij immers ook het centrum. Een prominent probleem is de hoeveelheid, maar eigenlijk vooral de snelheid van het fietsverkeer en de scooters/bromfietsen, die de verboden negeren. Ook het naleven van de venstertijden voor de bevoorrading en het functioneren van de pollers zijn een dingetje. En om niet te vergeten: stallingen voor fietsen: ook een actiepunt. Kortom, genoeg te doen!

Rijrichtingen in de Tulpstraat

Andries Bartels•3 jaar geleden Het voorstel om in de gehele Tulpstraat eenrichtingverkeer in te stellen is in mijn ogen niet verstandig, omdat dan alle verkeer via de ventweg van de Haagweg (of door de woonstraten Blekerslaan en Doelenstraat Oud Rijswijk) uit moeten. In de huidige situatie kan een deel van het verkeer (ook vanuit de Stadhouderstraat) naar de Steenlaan. Die ontsluiting is (ook na de herinrichting van de Steenlaan) beter, dan via de ventweg langs de Haagweg. Die ventweg wordt nu al gebruikt als sluiproute en dat is bepaald niet de bedoeling. Bovendien is de insteek van de ventweg naar de Haagweg (bij Laan Hofrust) zeker geen gemakkelijke insteek (tweezijdig fietsen, veel verkeer op de Haagweg en verkeer komend uit Laan Hofrust). Indien het verkeer (meer) gebruik zou gaan maken van de ontsluiting via de Blekerslaan, levert dit weer meer verkeer op Laan Hofrust op met ook weer gevolgen voor de aansluiting bij de Haagweg. Over de verkeerscirculatie in geheel Oud Rijswijk is destijds uitgebreid nagedacht, geanalyseerd en gesproken. Dit heeft geleid tot het huidige verkeerskundig logisch systeem dat redelijk goed werkt. Een verstoring is snel tot stand gebracht. De winst van eenrichtingverkeer voor de ruimtelijke inrichting is bovendien zeer betrekkelijk.

Toch vrij liggende fietspaden maken

Andries Bartels•3 jaar geleden Dit stuk van de Rembrandtkade maakt onderdeel uit van het ster fietsroutenet, dat loopt van Delft via Rijswijk naar de binnenstad van Den Haag. Deze route heeft nummer 15. Er ontbreken nog wat goed voor fietsers ingerichte stukjes, zoals dit deel van de Rembrandtkade. Het voorstel om van dit deel een fietsstraat te maken vind ik niet voor de hand liggend. Het is beter en logischer om het profiel van dit deel van de Rembrandtkade te laten aansluiten bij het al geruime tijd geleden gereconstrueerde deel van de Rembrandtkade aan de andere zijde van de Lindelaan. Daar is aan beide zijden een vrij liggend fietspad gemaakt. De breedte van gevel tot gevel is bij beide gedeelten hetzelfde, dus moet het ingepast kunnen worden.Fietsstraten zijn in het oudere gedeelte van Rijswijk en met name bij de Haagweg geen succes gebleken. Het autoverkeer rijdt daar te hard en er rijden ook te veel auto's ( = sluipverkeer om de hoofdweg te ontwijken). Daardoor is het voor fietsers niet comfortabel en niet echt veilig.In het reeds gereconstrueerde deel van de Rembrandtkade is de rijloper voor auto's relatief smal gehouden en wordt aan beide zijde geparkeerd. Deze oplossing werkt in de hand dat er niet hard wordt gereden en dat is in een woonwijk een goede zaak. Voor het huidige te reconstrueren deel van de Rembrandtkade verdient het aanbeveling om, naast zoals eerder genoemd vrij liggende fietspaden en een smalle rijbaan met aan beide zijden parkeren, de weg te beschouwen en in te richten als 30 km zone.

Rotonde kruising Herenstraat - Haagweg -Geestbrugweg

Andries Bartels•4 jaar geleden Zie mijn eerder ingediende voorstel voor de rotonde. Deze oplossing is zowel bij een- als tweerichtingsverkeer, als bij gescheiden of niet gescheiden fietspaden toe te passen.

Glazen plaat en paaltjes met kettingen bij de put vervangen door beter glas.

Andries Bartels•4 jaar geleden Omdat de glasplaat te glad was zijn er destijds voor de veiligheid paaltjes met kettingen omheen gezet. Dat is geen mooi gezicht en was ook niet de bedoeling. Dat kan anders en beter. Er is een speciale glasplaat op maat leverbaar met een stroef profiel, maar met toch nog voldoende zicht naar beneden. Ik heb dat gezien op de Place de Verdun in Aix en Provence. De glasplaten met de constructie eronder zijn zó sterk dat er vrachtwagens over heen kunnen rijden. In Aix kunnen op deze manier de archeologische vondsten, die onder het plein liggen, worden bekeken. Destijds ben ik nagegaan wie dat heel speciale glas kan maken. Constructietekeningen en andere gegevens heb ik beschikbaar. Daar zou de gemeente zo mee aan de slag kunnen. Op de foto de Place de Verdun.

Oversteek bij Kerklaan en keerlussen bij Rembrandtkade

Andries Bartels•3 jaar geleden Het vluchtheuveltje bij de Kerklaan is te smal. Dat is niet veilig en handig zeker ook voor de overstekende schoolkinderen. Door de Lindelaan iets uit te buigen aan de zuidelijke zijde kan ruimte gewonnen worden voor een bredere vluchtheuvel.De keerlussen bij de Rembrandtkade zijn niet meer opgenomen. De winst van de vrijkomende ruimte is beperkt. Daar staat tegenover dat het verkeer dat komend vanaf de ene zijde van de Rembrandtkade naar de andere zijde moet het kruispunt met de Lindelaan moet gebruiken. Dat is wat onhandig, gelet op de beperkte opstelmogelijkheid op het kruispunt. Als de keerlussen blijven bestaan is dat probleem niet aan de orde. Handhaven dus.

In ieder geval twee verkeerde topics voor Oud Rijswijk

Andries Bartels•3 jaar geleden Al vele jaren wonend in Oud Rijswijk en betrokken geweest bij de verschillende edities van het bestemmingsplan, uitvoeringsregels, parkeerbeleid, enzovoorts, heb ik over Oud Rijswijk veel oud nieuws in het onderzoeksrapport gelezen. Veel lag en ligt vast, maar de uitvoering door de gemeente en het particuliere initiatief is in de praktijk soepel en naar bevind van zaken geweest. En nu zou volgens de onderzoekers de "oude" draad weer opgepakt moeten worden. Maar dan moet er ook de wil zijn om dat te doen. Daarnaast is een aantal voorgestelde projecten eerder onderzocht en niet werkbaar gebleken. Twee daarvan wil ik op dit moment naar voren halen.Allereerst het parkeerterrein aan de Tuinstraat. Het is niet het mooiste terrein en kan wat betreft inrichting worden verbeterd, als ook de gemeente (naast het Hoogheemraadschap) wil meewerken. Dat was eerder niet echt het geval. Een herkansing is mogelijk. MAAR, om zoals gesuggereerd daar nu een (deels) ondergrondse parkeervoorziening van te maken met een doorsteek naar de Herenstraat: dat hebben we gehad. De exploitatie van zulk een garage is meermalen onderzocht en niet rendabel gebleken, tenzij met een wel heel fors parkeertarief. De doorsteek naar de Herenstraat gaat dwars door een gebouw van een kerkgemeenschap heen, die daar ook niet op zat en zit te wachten. Daar komt nog iets anders bij. Het huidige terrein is ook het overloopgebied voor het bewoner parkeren uit de omliggende straten (inclusief bewoners in Herenstraat). Deze woonstraten hebben immers (veel) te weinig capaciteit. Resultaat: overdag parkeren hier ook bezoekers en ondernemers van het winkelcentrum. 's-Avonds staat het terrein vol met auto's van, jawel, bewoners. En voor die groep kan het terrein niet worden gemist.Dan de verplaatsing van Albert Heijn. Dat is ook al enkele malen aan de orde geweest. Er was geen geschikte locatie voor te vinden, maar AH wilde ook niet. Er is bij de onderzoekers mogelijk sprake van een misverstand. Ahold ziet deze locatie niet als een trekker voor het centrum, maar als buurtsuper en dan ook nog eens met een hoge omzet /m2 en een klantenpotentieel waarop zij goed kunnen inspelen. Grote supermarkten zijn er in de directe omgeving genoeg. Dat was steeds de opvatting van Ahold. Dat de huidige plek wat minder voor de hand zou liggen is een opvatting, maar het is niet anders en erg is het ook niet, want de Kerklaan is een zogeheten aanloopstraat. Bovendien is het pand ooit als winkel gebouwd en wat gebeurt er met de leegstand, als AH echt verplaatst zou worden? De suggestie van de onderzoekers om het Mallegat te gebruiken voor de hervestiging van (een grotere) AH betekent een aanslag op het historische karakter van dit deel van Oud Rijswijk. Dat moeten we niet gaan doen. Stel je voor: een grote blauwe doos op het Mallegat met jawel parkeren op het dak, want de klanten moeten voor een grote vestiging ook van buiten komen. Nog niet zo lang geleden deed het idee de ronde om, naast de te bouwen blauwe doos, ook de voormalige Rabobank bij de hervestiging te betrekken. Maar dat plannetje is om verschillende redenen op dood spoor gekomen. Van belangstelling vanuit "Zaandam" is in ieder geval niets gebleken. Wordt mogelijk nog een keer vervolgd.

Een gezamenlijke stimulerende aanpak

Andries Bartels•3 jaar geleden Goed dat er een schouw is gehouden. Dat schept helderheid.Aan een deel van de tijdens de schouw genoemde problemen kunnen de ondernemers. noch de lokale overheid niets of maar heel weinig doen, behalve hopen dat het over enige tijd weer beter gaat. Denk daarbij aan de inflatie, de dalende consumentenbestedingen en het veranderde koopgedrag.Voor een aantal van de geconstateerde punten zijn de eigenaren en ondernemers echter merendeels zelf aan zet. De schreeuwerige reclame en dominante terrassen hebben individuele ondernemers immers zelf aangebracht.De rommelige entree bij de Haagweg wordt bepaald niet (alleen) veroorzaakt door de muurtjes van de tunnel, maar vooral door provisorische bouwwerken, allerlei uitstallingen en reclame.In de rapportage is niet vermeld, dat de wijze van verhuur soms ook een oorzaak is van de branchevervaging en soms langdurige de leegstand.Voorheen is beleid ontwikkeld en zijn er regels gesteld omdat het toen gewenst was om beter te kunnen reguleren. Daar hebben we ons toen als buurt (bewoners en ondernemers) sterk voor gemaakt. Er was een uitsterfprincipe voor perifere detailhandel, een horeca-, terrassen-, uitstallings- en reclamebeleid, enzovoorts. Maar dat beleid is door de gemeente stukje bij beetje afgevoerd op voorspraak van ondernemers. Maar laten we niet om kijken.Alles overziende is het de vraag of er grote problemen zijn. Onderkend moet worden dat het niet voor iedere ondernemer een gemakkelijke tijd is, maar daarmee zit Oud Rijswijk als winkelcentrum en als geheel lijkt mij nog niet op een hellend vlak. Om dat laatste te voorkomen zal er wel wat moeten gebeuren. Daarbij moet er rekening mee worden gehouden dat het achterland van Oud Rijswijk nu eenmaal met zich mee brengt dat Oud Rijswijk niet de landelijke top van de detailhandel en de crème de la crème van de horeca zal aantrekken. Maar dat is ook helemaal niet erg. Er zijn voldoende tussenwegen.Los van wat de gemeente zou moeten doen, is het wat mij betreft van belang dat de ondernemers (vastgoedeigenaren, winkeliers, horecaondernemers én andere retail-bedrijven) vanuit een gezamenlijke visie op en en het gezamenlijke belang bij het goed functioneren van het centrum zo goed mogelijk samen optrekken. Een enthousiasmerend en krachtig centrummanagement hoort daar onlosmakelijk bij. Die organisatie moet met “gezag” naar de leden (eigenaren en ondernemers) van het centrum gaan "optreden", dat wil zeggen stimuleren waar nodig en afremmen of bij sturen waar noodzakelijk. Dat laatste zal “uitwassen”, zoals tijdens schouw geconstateerd, kunnen voorkomen en zal voorts moeten leiden tot innovatieve initiatieven om het centrum ten minste op peil te houden. Er zijn centra in ons land waar dit (met succes) wel gebeurt. En binnen de kaders van het BIS moet dit kunnen.Dat de lokale overheid ook nog het een en ander te doen heeft in het kader van het openbaar gebied is wat mij betreft duidelijk. Maar daar moet niet op gewacht worden. Wie wacht komt immers altijd te laat. Dus ondernemend Oud Rijswijk, sla de hand aan de ploeg

Enkele suggesties bij de plannen voor de Lindelaan

Andries Bartels•4 jaar geleden De keerlussen bij de Lindelaan-Rembrandtkade vervullen nu een functie. Graag handhaven: dat scheelt extra verkeer op het kruispunt. Eenzelfde situatie is er bij de Jozef Israëlslaan. Bij de afslag Lindelaan -Rembrandtkade, richting het centrum, komen de fietsers wat in het nauw, omdat de afslaande auto's én de drempel op moeten én moeten opletten op het aan de achterzijde aankomend verkeer. Nu is daar een insteek vak, waar een auto zich even kan opstellen om goed te kunnen uitkijken. Graag aandacht hiervoor. De voorgestelde oplossing lijkt mij niet echt veilig voor fietsers én voetgangers. De vluchtheuvel bij de Kerklaan is op tekening smaller, dan nu het geval is. Gezien de basisschool ter plaatse is deze versmalling echt ongewenst en ook niet nodig. Graag aanpassen. Er zijn bij de gemeente gedachten om het verkeer in de Willemstraat en Herenstraat mogelijk anders te laten rijden, dan nu het geval is. Wat je hier ook van vindt, maar als alle verkeer via de Willemstraat het winkelgebied uit zou moeten, dan komt er veel verkeer op het kruispunt Willemstraat/Lindelaan af. Het wordt wat lastig maar misschien moet het kruispunt in dat geval wat anders worden gedimensioneerd dan nu wordt voorgesteld, dan wel voorzien moeten worden van verkeerslichten, die zijn afgesteld op de tijden van de kruising Lindelaan-Haagweg. Als voor dit laatste wordt gekozen zijn de (toch al wat onhandige) vluchtheuveltjes/opstelvakjes in het midden van de rijbaan overbodig. Graag afstemming met het project Herenstraat. Mijn eerdere pleidooi om van de gehele Lindelaan een 30 km zone te maken herhaal ik nog maar eens. Twee verschillende snelheden geeft verwarring. 30 km is prima in te passen.

Meer verkeersveiligheid op de Steenlaan

Andries Bartels•4 jaar geleden Het parkeren voor een deel op het midden van de Steenlaan is een goede oplossing voor het schuin parkeren. Het is in die situatie temeer van belang dat er niet hard wordt gereden. Zie de Rembrandtkade waar de rijloper niet heel breed is en ook aan twee zijden wordt geparkeerd.Een drempel op de grens Oudemansstraat/Steenlaan is gewenst om verkeer bij de grens meteen af te remmen. De gehele Steenlaan te bestemmen als 30 km zone is zeker ook gewenst. Er wordt nu veel te hard gereden.Het fietspad bij de Tulpstraat zou ik wat terugleggen richting Tulpstraat. Op tekening ligt het fietspad wel erg dicht bij de inrit vanaf de Steenlaan. Dat is niet veilig.Het is een goede zaak dat de fietspaden worden verbreed en worden voorzien van asfalt, ook al omdat ze onderdeel zijn van een grotere regionaal fietsroutenet.Voorgesteld wordt om de afslagstrook naar de Schoolstraat niet meer terug te brengen, daar is wat voor te zeggen, want daar wordt nu soms toch al regelmatig kort geparkeerd. Maar er is ook wat op tegen. Fietsers, komend vanaf het Ruydaelplein, komen immers min of meer berg af de Steenlaan inrijden. Dat wil zeggen dat ze een redelijke snelheid hebben. Als de fietsers dan van achter de geparkeerde auto’s vandaan komen wordt een automobilist hierdoor verrast. Dat is niet echt veilig. Een aandachtspunt is voorts de toegang tot de Schoolstraat. Misschien moet nog eens naar de detaillering worden gekeken. In de huidige situatie moet daar door het (ook bevoorradings-) autoverkeer vaak worden gemaneuvreerd en komen de fietsers en voetgangers in de verdrukking. Het soms wat slordige gebruik van de geplande fietsnietjes kan er toe leiden dat de toegang alleen maar smaller wordt. Dat bevordert de veiligheid en overzichtelijkheid niet. Misschien moeten aan de linkerzijde van de entree van de Schoolstraat een of twee parkeerplaatsen vervallen, om zo de entree van de Schoolstraat wat ruimer en overzichtelijker te maken. Op tekening zijn de afvalcontainers in de Steenlaan richting Laan Te Blotinghe niet opgenomen. Mag ik aannemen dat de verplaatsing van de huidige containers ter hoogte van omstreeks nummer 79 naar omstreeks nummer 43 hiervan het gevolg is?

Enkele opmerkingen bij het plan voor de Lindelaan.

Andries Bartels•5 jaar geleden Het heeft mijn voorkeur om van de gehele Lindelaan een 30 km zone te maken. Het voorstel om twee stukken 30 km en de rest 50 km te maken geeft onduidelijkheid. De weg is, ook gelet op de voorgestelde versmalling van de rijbaan, bovendien niet geschikt voor 50 km.De huidige afslagstrook Lindelaan - Rembrandtkade moet niet verdwijnen. Het gaat hier om een bocht van meer dan 90 graden. Dat betekent voor de automobilist extra manoeuvreren en mogelijk wat snel doorrijden om het doorgaande autoverkeer niet te hinderen. Dat alles gaat ten koste van goed zicht op de aankomende fietsers en is dus niet in het belang van de verkeersveiligheid.Het opheffen van de verkeerslichten bij de Jozef Israëllaan is ongewenst, tenzij de gehele Lindelaan 30 km zone wordt. In het voorgestelde plan ligt de betreffende kruising in de 50 km zone. Verkeerslichten hebben dan ook een functie om de snelheid te beperken. De smalle suggestiestrook in de rijloper moet zodanig worden uitgevoerd, dat er bij slecht weer geen slipgevaar ontstaat. Dus niet als een smal heuveltje uitvoeren. In de ontwerpnotitie wordt aangegeven dat nog veel aandacht zal worden besteed aan de inpassing en soort groen. Dat is een goede zaak. Als er besloten zou worden om in de Willemstraat en Herenstraat eenrichtingverkeer in te voeren, dan is het meest logische om te toegang tot het winkelcentrum via de Willemstraat te doen. Dat betekent wel extra verkeer in de Lindelaan en Willemstraat. Mogelijk moet er in die situatie een afslagstrook naar de Willemstraat worden gemaakt om te voorkomen dat er op het betreffende korte stukje van de Lindelaan opstoppingen ontstaan.
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid
  • Toegankelijkheidsverklaring
  • Sitemap
Mogelijk gemaakt doorGo Vocal voorheen CitizenLab